undefined

Ladda Volkswagen Passat GTE rätt

Om Passat GTE PHEV

Passat GTE är en av de absolut bästsäljande laddhybriden i Sverige. Bilen finns som Sedan och Sportscombi. Passat GTE har en räckvidd på fem mil med bara el enligt Volkswagen, och det räcker för de flesta pendlare. Bilen kan köras i olika lägen, GTE; maximal sammanlagd effekt, förutsatt att det finns ström i batteriet. Hybrid; bilen väljer själv drivsätt. Passat GTE laddas via ett typ 2 uttag i i fronten på bilen. Om du laddar Passaten via ett vanligt 10-ampere 230-uttag tar det fyra timmar och en kvart att ladda fullt från tomt batteri. Med 16 ampere tar det 2 timmar och 30 minuter. Det finns en app för att på avstånd hålla koll på bilen, laddning, lås m.m. Standard är Bluetooth, handsfree och audiostreaming, men även App-Connect som integrerar Apple CarPlay, Android Auto och Mirror Link där telefonen speglas i bilens display.

Specifikationer

Här specificeras vilken typ av anslutning bilen har samt vad som är maximal kapacitet för laddning vid normalladdning (ej mode 4). Även batteriets storlek och teoretisk ladd tid vid maximal effekt, från tomt till fullt batteri anges.

Ladduttag i bil

typ2

max ampere

16A

Laddström via

1-fas

Max laddeffekt

3,7kw

BATTERIKAPACITET

18.8kw
Mode 3 laddning

Detta är den säkraste och mest tillförlitliga typen av laddning. Laddning sker nu med en fast installerad laddbox. Den gör i stort sett samma jobb som en mode 2 ladd kabel. Att utrustningen är fast innstallerad gör laddningen mer lättillgänglig, säkrare och tillförlitligare. För hemmabruk har man oftast en fast kabel med för bilen rätt kontakt som alltid sitter parkerad och snabbt tillgänglig. Offentligt i parkeringshus och köpcentrum m.m. har laddboxarna oftast ett standardiserat uttag av typ 2. För att ansluta bilen till en offentlig laddbox behöver man en mode 3 kabel som passar mellan typ 2 uttaget och det uttag man har i bilen. Utrustning för mode 3 är i stort sett utformad så att om det fysiskt passar i båda ändar så funkar det. Här köper man helst en mode 3 kabel som passar sin bils specifikation, men det går också att köpa kabel med både större och lägre kapacitet – det kommer funka oavsett.

Laddkabel - Typ 2, 16A, 1-fas

EVconnect laddkabel 3.7kW - Typ 2, 16A, 1-fas

1 090 kr
Mode 3 - laddkabel för elbilar Typ 2 till Typ 2, enfas, 230V, 16A. EV-kabel 3x2.5 mm2 + 2x0.5 mm2, svart, 5 m lång (anpassad längd och färg kan
läs mer

This is product title

1 kr
Charge Amps premium laddkabel för elbilar Typ 2, enfas, 230V, 16A. 5.5 m lång speciellt utvecklad EV kabel som håller sig smidig även i låga temperaturer. Anslutningsdon för laddstolpe
läs mer
Mode 2 laddning

Mode 2 laddkablar (EVSE=Electric Vehicle Supply Equipment) finns med olika nivå av funktionalitet. Mode 2 laddkabeln gör det möjligt att ladda din Passat GTE i befintlig "normal" elinfrastruktur. Det kan vara ett vanligt hushållsuttag, s.k. schuko eller ett CEE uttag av någon standardiserad kapacitet och utformning. Med Passat GTE levereras en enklare kabel för 10A fast laddström som endast passar i ett vanligt hushållsuttag. Det gör laddningen lite begränsad. Exempelvis blir det svårt att ladda i vissa motorvärmaruttag som är säkrade till 6A och ibland då uttagen är av god kvalitet och är säkrade till 16A missar man möjligheten att korta ner sin laddtid. Det är viktigt att känna till att laddning vid 16A, som alltid är kontinuerlig, ställer krav på eldragningen och uttagets kvalitet. Hemmavid har man sällan 16A kapacitet om man inte uppgraderar sin elcentral samt i många fall även kabeldragningen. Publika stolpar med schuko uttag har däremot nästan alltid 16A kapacitet och uttag av fullgod kvalitet. De laddare vi säljer följer standarden för elbilsladdning och säkerställer därmed att bilen får den laddström som den är designad för i alla lägen. På elförsörjningssidan måste man som elbilsägare dock själv kontrollera att kapactiteten är tillräcklig.

This is product title

1 kr
Enkel, prisvärd och robust mode 2 laddare. Reglerbar laddström 10A eller 16A, 1-fas. För laddning i vanliga uttag (schuko), alternativt CEE 1-fas uttag - vanliga på campingar och på marinan.
läs mer
Typ 2, enfas, 230V, 6-16A

Typ 2, enfas, 230V, 6-16A

5 250 kr - 6 390 kr
Schuko CEE blå CEE röd Smidig mode 2 laddare med styrelektroniken inbyggd i handtaget. Ingen klump på sladden. Reglerbar från 6 till 16A, 1-fas. För laddning i vanliga uttag (Schuko),
läs mer
Laddbox

En fast installerad laddare är det optimala valet för hemmaladdning. En sådan enhet (även kallad laddbox, wallbox m.fl.) gör det möjligt att i alla lägen ladda på ett säkert sätt. I många fall kan man även ladda snabbare än vad som är möjligt med en portabel laddare (Mode 2). Det absolut starkaste argumentet för en fast laddare är dock användarvänligheten. Man vill undvika att momentet med att koppla in och ur laddaren känns som en belastning varje dag. Det skall vara enkelt att köra elbil. En laddbox med fast kabel, placerad på korrekt sätt gör att laddningen underlättas avsevärt. För att uppnå högsta möjliga användarvänlighet är det viktigt att man tänker igenom laddarens konfigurering och placeringen noga och inte bara sätter upp den på garage väggen i närheten av en möjlig elförsörjning. De stationära laddare vi säljer är av mycket hög kvalitet med endast väl beprövade komponenter.

This is product title

1 kr
Charge Amps efterlängtade laddbox - Halo, generation 1. Den svenska tillverkaren och marknadsledaren vad gäller innovativa laddningslösningar har lyckats skapa en laddbox där bästa funktionalitet är packeterad i en mycket
läs mer

This is product title

1 kr
Prisvärd, snygg och enkel laddbox för privatbruk. Liten i formatet och lätt att hitta plats för att installera på lämpligt ställe. Ökar säkerheten och användarvänligheten då fordonet laddas hemma eller
läs mer
Installation av laddbox

Vi kan hjälpa till med rådgivning om hur man på bästa sätt placerar sin laddbox utifrån de förutsättningar man har hemma. Våra behöriga elektriker kan hjälpa till med installation våra laddboxar. Vi ser till att placeringen av laddaren blir optimal för en bekymmersfri användning. Allt sker givetvis i dialog med dig.

Vi undviker givetvis att göra besök på plats innan installation då detta medföra extra kostnader. Därför ber vi dig svara på frågorna nedan så gott det går.

Hur det ser ut på platsen och hur parkerar du vanligtvis?
Har du en tanke om var laddbox skall sättas upp?
Hur kan elförsörjningen ske - närmaste kontaktpunkt?
Vad har du för Säkringstorlek i elcentralen?
Har du övriga större elförbrukare i fastigheten?