Effektavgift och laddning av elbil

Effektavgifter eller effekttariffer är en avgift som nätägare tar ut för att täcka kostnader relaterade till att hantera och distribuera el i elnätet. Dessa avgifter baseras på den maximala effekt (kW) som en kund använder under en viss period, vanligtvis under en kort tidsintervall, ofta kallad effekttopp. Dessa avgifter kan ha en påverkan på elbilsladdning, särskilt om du laddar med hög effekt eller flera bilar samtidigt.
Den vanligaste modellen för hur effektavgiften räknas ut är att mäta dina tre högsta effekttoppar under en månad och räkna ut snittet i kW av dessa tre toppar.
Sedan debiteras du ett pris i SEK gånger snittet i kW. Vanligtvis halveras detta pris mellan kl 22-06.
Exempel baserat på 80 kr / kW:
(12kW + 13kW + 11kW) / 3 = 12kW. 80 kr x 12kW = 960 kr. (kl 22-06 = 480 kr)
Skydda dig mot höga effektavgifter med Nexblue!
Med en Nexblue Edge laddbox kommer du enkelt i myNexblue appen kunna skapa schema med max effekt på bestämda tider under dygnet för att skydda dig mot höga effekttoppar och därmed hålla nere kostnader för effektavgifter.
Du kan styra effektscheman för en eller flera Edge laddboxar vilket gör det användbart både för en villaägare och en bostadsrättsförening.
Hur påverkar laddning av elbil effektavgifter?
Om flera elbilar laddas samtidigt, särskilt om de laddar med hög effekt, kan det leda till att hushållets toppbelastning ökar. Detta kan trigga höga effektavgifter, eftersom nätägaren mäter den högsta effekten under en viss period.
För privatpersoner kan laddning av elbil hemma innebära ökade effektavgifter om elbilen laddas samtidigt som andra hushållsapparater använder mycket energi. Detta kan påverka elräkningen negativt.
Hur skyddar man sig mot effektavgifter vid laddning av elbil?
Ladda under tider med låg effekt: Genom att välja att ladda elbilen under perioder med lägre efterfrågan på el (t.ex. på natten eller när elförbrukningen i hushållet är lägre) kan man minska risken för att överstiga en hög effektbelastning och därmed undvika höga effektavgifter.
Schemalägg laddning: Många elbilar och laddboxar erbjuder funktioner som gör att du kan schemalägga laddningen till tider med låg efterfrågan på el. Genom att ställa in laddningen så att den sker på natten eller under andra tider när elnätet är mindre belastat, kan man undvika att öka toppbelastningen.
Ladda med lägre effekt: Genom att ladda med lägre effekt kan man minska toppbelastningen och därmed minska de effektbaserade avgifterna. Många elbilar och laddstationer tillåter att man justerar laddningshastigheten. Vanligtvis ber elbilen om 11kW (3 x 16A) och laddhybriden om 3.7kW (1 x 16A). Ställ ner amperestyrkan för att minska effektpåverkan.
Ladda med produktion från solcellsanläggning: För att minska beroendet av nätet och minska effektavgifterna kan det vara fördelaktigt att nyttja solpaneler vid laddning. Genom att generera egen energi kan du ladda bilen med egenproducerad el, vilket minskar behovet av att dra mycket ström från nätet under dyra timmar.
Smart laddning: Vissa laddboxar erbjuder lösningar för "smart laddning," där laddningen anpassas efter nätets aktuella kapacitet. Dessa system kan optimera laddningstiden och effekten för att undvika att höga kostnader uppstår vid samtidigt hög belastning.
Sammanfattningsvis kan effektavgifter påverka laddningen av elbilar, särskilt om laddningen sker samtidigt som andra energikrävande apparater är igång. Genom att planera och använda olika tekniska lösningar, som schemaläggning, smart laddning och justering av effekt, kan du skydda dig mot dessa extra kostnader.