Ladda din Nissan Leaf rätt

Välj årsmodell
Om Nissan Leaf

Nya Leaf (2018) som kan kallas andra generationen har verkligen bytt skepnad. Den största skillnaden är kanske större batteriet, nu på 40 kWh vilket är nästan dubbelt mot den initiala kapaciteten. Den realistiska räckvidden är 270-285 km i blandad körning eller upp till hela 415 km i ren stadstrafik.

Specifikationer

Här specificeras vad som är maximal kapacitet för laddning vid normalladdning (ej mode 4). Även batteriets storlek, laddström och teoretisk laddtid vid olika effekter, från tomt till fullt batteri anges.

KAPACITET BATTERI
40 kWh
MAX LADDSTRÖM NORMAL LADDNING
32A, 1-fas
MAX LADDEFFEKT
7.4 kW
LADDTID 32A, 1-FAS
7 tim 30 min
LADDTID 16A, 1-FAS
15 tim
Laddbox

En fast installerad laddare är det optimala valet för hemmaladdning. En sådan enhet (även kallad laddbox, wallbox m.fl.) gör det möjligt att i alla lägen ladda på ett säkert sätt. I många fall kan man även ladda snabbare än vad som är möjligt med en portabel laddare (Mode 2). Det absolut starkaste argumenten för en fast laddare är säkerheten och användarvänligheten. Man vill undvika att momentet med att koppla in och ur laddaren känns som en belastning varje dag. Det skall vara enkelt att köra elbil. En laddbox med fast kabel, placerad på korrekt sätt gör att laddningen underlättas avsevärt. För att uppnå högsta möjliga användarvänlighet är det viktigt att man tänker igenom laddarens konfigurering och placeringen noga och inte bara sätter upp den på garage väggen i närheten av en möjlig elförsörjning. De stationära laddare vi säljer är av mycket hög kvalitet med endast väl beprövade komponenter.

Accelev 6 kW - typ 2

Accelev 6 kW - typ 2

14 990 kr
Unik laddbox anpassad för fordon som laddar med hög effekt via en fas. Exempelvis Kia e-Niro, BMW i3, Nissan Leaf (2018) eller Hyundai Ioniq. För installation i egen fastighet där man vill ladda fort utan att behöva uppgradera sina huvudsäkringar. Lätt installerad då anslutning görs via CEE 3-fas kontakt. Ökar säkerheten och användarvänligheten då fordonet laddas hemma, eller på arbetsplatsen. Portabel konstruktion gör det möjligt att ta med till t.e.x. landställe.
läs mer
Halo laddbox, Typ 2, 16A, 230V

Halo 7.2 kW - Typ 2 kontakt och 7.5m kabel

11 490 kr
Charge Amps efterlängtade laddbox - Halo, generation 2. Den svenska tillverkaren och marknadsledaren vad gäller innovativa laddningslösningar har lyckats skapa en laddbox där bästa funktionalitet är packeterad i en mycket tilltalande design. Detta är en laddbox som passar lika bra hemma i ditt privata garage/carport/uppfart, som i semipublika parkeringsgarage och kontorsfastigheter. Halo har en funktionalitet som är framtidssäkrad och som är enkel att hantera både för privatpersoner och för fastighetsägare/arbetsgivare.
läs mer
Installation av laddbox

Vi kan hjälpa till med rådgivning om hur man på bästa sätt placerar sin laddbox utifrån de förutsättningar man har hemma. Våra behöriga elektriker kan hjälpa till med installation våra laddboxar. Vi ser till att placeringen av laddaren blir optimal för en bekymmersfri användning. Allt sker givetvis i dialog med dig.

Installation laddbox av behörig elektriker

Installation laddbox

4 990 kr - 5 990 kr
OBS! Laddbox ingår inte. Du köper till en laddbox från vår shop. Grundförutsättningar: Du äger bostaden/byggnaden där laddboxen kommer att installeras. Alternativt har du ett godkännande från fastighetsägaren. Fastigheten där laddboxen ska installeras är korrekt ansluten till elnätet med tre faser och minst 20 A i huvudsäkring. I standardinstallationen ingår upp till 10 meters kabeldragning mellan elcentralen och laddboxens placering. Standardinstallationen inkluderar och förutsätter: Köparens el-central har plats och kapacitet för en personskyddsbrytare. Installatörens körsträcka inte överstiger 50 km.
läs mer
Mode 2, Ladda hemma 

Laddning i ”vanliga” eluttag kallas även mode 2. En elektronikenhet som sitter på ladd kabeln är nödvändig enligt standard. Den kabel som levereras med bilen upplevs som rätt klumpig, har lite väl lång kabel som lätt trasslar, samt har beroende av utförande/årsmodell rätt dålig kvalitet. Man skall vara medveten om att denna kabel ofta får utstå mycket slit och släng samt sitter i en utsatt miljö. Kabeln går heller inte att låsa fast på ett enkelt sätt. Orginalkabeln är också begränsad till 10A fast laddström utan möjlighet att reglera. Många Outlander ägare köper en extra mode 2 kabel som är smidigare att hantera, har bättre kvalitet och går att låsa fast.

Typ 2, enfas, 230V, 6-32A - EVconnect - 1

Typ 2, enfas, 230V, 6-32A

5 790 kr
Smidig och kraftfull mode 2 laddare som ger upp till 32A, 1-fas. Perfekt att ha med sig om man exempelvis kör BMW i3, eller annan typ2 bil med 32A laddare.
läs mer
Typ 2, enfas, 230V, 10/16A

Typ 2, 1-fas, 230V, 10/16A

3 390 kr - 3 490 kr
Enkel, prisvärd och robust mode 2 laddare. Reglerbar laddström 10A eller 16A, 1-fas. För laddning i vanliga uttag (schuko), alternativt CEE 1-fas uttag - vanliga på campingar och på marinan.
läs mer
Mode 3, Ladda publikt 

Detta är den säkraste och mest tillförlitliga typen av laddning. Laddning sker nu med en fast installerad laddbox. Den gör i stort sett samma jobb som en mode 2 ladd kabel. Att utrustningen är fast installerad gör laddningen mer lättillgänglig, säkrare och tillförlitligare. För hemmabruk har man oftast en fast kabel med för bilen rätt kontakt som alltid sitter parkerad och snabbt tillgänglig. Offentligt i parkeringshus och köpcentrum m.m. har laddboxarna oftast ett standardiserat uttag av typ 2. För att ansluta bilen till en offentlig laddbox behöver man en mode 3 kabel som passar mellan typ 2 uttaget och det uttag man har i bilen. Utrustning för mode 3 är i stort sett utformad så att om det fysiskt passar i båda ändar så funkar det. Här köper man helst en mode 3 kabel som passar sin bils specifikation, men det går också att köpa kabel med både större och lägre kapacitet – det kommer funka oavsett. För Outlander är det bra med en mode 3 kabel som är lite längre än standard.

Typ 2 till Typ 2, enfas, 230V, 32A - EVconnect - 1

Laddkabel - Typ 2, 32A, 1-fas

2 190 kr
Mode 3 - laddkabel för elbilar Typ 2 till Typ 2, enfas, 230V, 32A. EV-kabel 3x6 mm2 + 2x0.5 mm2, svart, 5 m lång (den gröna spiralen är 8m
läs mer
Laddkabel - Typ 2, 32A, 1-fas, spiral

Laddkabel - Typ 2, 32A, 1-fas, spiral

2 590 kr
Mode 3 - laddkabel för elbilar Typ 2 till Typ 2, enfas, 230V, 32A. EV-kabel 3x6 mm2 + 2x0.5 mm2, svart, 3 m arbetslängd spiral. Anslutningsdon för laddstolpe enligt
läs mer