Ladda din Mitsubishi Outlander PHEV rätt

Om Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV lanserades första gången på den nordiska marknaden under slutet på 2013. Sedan dess har bilen blivit en stor succé på den Nordiska marknaden och är idag vårt vanligaste laddbara fordon på Svenska vägar. Bilen får betraktas som billig i kategorin laddhybrider, men ger ändå ett rätt exklusivt intryck. Den är stor och stabil på vägen. Batterierna stjäl dock lite bagageutrymme vilket gör lastvolymen något mindre än konkurrerande bilar i samma storleksklass. Med fyrhjulsdrift och bra totalt vrid i drivlinan är det en utmärkt dragbil.
Under 2017 kom en facelift, men all grundteknik är i stort sett oförändrad. Det mindre väl fungerande användargränssnittet via displayen har i version 2 förbättrats. Det som märkligt nog marknadsförts som viktigaste förbättringen är att man nu kan köra med prioriterad eldrift. Fortfarande piper det ofta från en massa olika varningssignaler och den tekniska lösningen för att kunna interagera med bilen via mobilen och PHEV-appen är fortfarande WIFI med usel räckvidd. Det senare gör att man sällan eller i stort sett aldrig kan bevaka och styra laddning samt värmaren på distans.
Bilen laddas primärt via en typ1 kontakt som sitter under en laddlucka på höger bak. Placeringen är som för ett standard tanklock vilket gör användandet smidigt. Tyvärr skyddas anslutningarna dåligt för regn och snö när luckan är öppen. Bilens storlek samt placeringen av anslutningen medför också att man behöver en lite längre kabel för att alltid nå fram till sin laddpunkt. Under ladd luckan sitter även ett Chademo uttag för snabbladdning. De flesta Outlander ägare får dock aldrig användning för detta. Snabbladdning är i allmänhet inte något attraktivt alternativ för PHEV ägare.

Specifikationer

Här specificeras vilken typ av anslutning bilen har samt vad som är maximal kapacitet för laddning vid normalladdning (ej mode 4). Även batteriets storlek och teoretisk ladd tid vid maximal effekt, från tomt till fullt batteri anges.

Ladduttag i bil

typ1

max ampere

16A

Laddström via

1-fas

Max laddeffekt

3,7kw

BATTERIKAPACITET

12kw
Mode 3, Normalladdning (semisnabb) 

Detta är den säkraste och mest tillförlitliga typen av laddning. Laddning sker nu med en fast installerad laddbox. Den gör i stort sett samma jobb som en mode 2 ladd kabel. Att utrustningen är fast installerad gör laddningen mer lättillgänglig, säkrare och tillförlitligare. För hemmabruk har man oftast en fast kabel med för bilen rätt kontakt som alltid sitter parkerad och snabbt tillgänglig. Offentligt i parkeringshus och köpcentrum m.m. har laddboxarna oftast ett standardiserat uttag av typ 2. För att ansluta bilen till en offentlig laddbox behöver man en mode 3 kabel som passar mellan typ 2 uttaget och det uttag man har i bilen. Utrustning för mode 3 är i stort sett utformad så att om det fysiskt passar i båda ändar så funkar det. Här köper man helst en mode 3 kabel som passar sin bils specifikation, men det går också att köpa kabel med både större och lägre kapacitet – det kommer funka oavsett. För Outlander är det bra med en mode 3 kabel som är lite längre än standard.

Typ 2 till Typ 1, enfas, 230V, 16A, 7 meter - perfekt för Mitsubishi Outlander -  EVconnect

Laddkabel - Typ 1, 16A, 7m

2 290 kr
Mode 3 - laddkabel för elbilar Typ 2 till Typ 1, enfas, 230V, 16A. EV-kabel 3x2.5 mm2 + 2x0.5 mm2, orange eller svart, 7 m lång. Perfekt till Mitsubishi
läs mer
Beam, Mode 3 laddkabel, Typ 1, 16A, 1-fas

Beam - Typ 1, 16A, 1-fas

2 590 kr
Charge Amps premium laddkabel för elbilar Typ 1, enfas, 230V, 16A. 5.5 m lång speciellt utvecklad EV kabel som håller sig smidig även i låga temperaturer. Anslutningsdon för laddstolpe
läs mer
Mode 2, Normalladdning 

Laddning i ”vanliga” eluttag kallas även mode 2. En elektronikenhet som sitter på ladd kabeln är nödvändig enligt standard. Den kabel som levereras med bilen upplevs som rätt klumpig, har lite väl lång kabel som lätt trasslar, samt har beroende av utförande/årsmodell rätt dålig kvalitet. Man skall vara medveten om att denna kabel ofta får utstå mycket slit och släng samt sitter i en utsatt miljö. Kabeln går heller inte att låsa fast på ett enkelt sätt. Orginalkabeln är också begränsad till 10A fast laddström utan möjlighet att reglera. Många Outlander ägare köper en extra mode 2 kabel som är smidigare att hantera, har bättre kvalitet och går att låsa fast.

Typ 1, enfas, 230V, 10A/16A

Typ 1, 1-fas, 230V, 10A/16A

3 390 kr - 3 490 kr
Enkel, prisvärd och robust mode 2 laddare. Reglerbar laddström 10A eller 16A, 1-fas. För laddning i vanliga uttag (Schuko/CEE), hemma eller i publika laddstolpar. Med regleringsfunktionen som möjliggör 10A eller
läs mer
Typ 1, enfas, 230 V, 6-16A - EVconnect - 1

Typ 1, enfas, 230 V, 6-16A

4 590 kr - 4 690 kr
Smidig mode 2 laddare med styrelektroniken inbyggd i handtaget. Ingen klump på sladden. Reglerbar från 6 till 16A, 1-fas. För laddning i vanliga uttag (Schuko), hemma eller på stan. Portabel
läs mer
Laddbox

En fast installerad laddare är det optimala valet för hemmaladdning. En sådan enhet (även kallad laddbox, wallbox m.fl.) gör det möjligt att i alla lägen ladda på ett säkert sätt. I många fall kan man även ladda snabbare än vad som är möjligt med en portabel laddare (Mode 2). Det absolut starkaste argumentet för en fast laddare är dock användarvänligheten. Man vill undvika att momentet med att koppla in och ur laddaren känns som en belastning varje dag. Det skall vara enkelt att köra elbil. En laddbox med fast kabel, placerad på korrekt sätt gör att laddningen underlättas avsevärt. För att uppnå högsta möjliga användarvänlighet är det viktigt att man tänker igenom laddarens konfigurering och placeringen noga och inte bara sätter upp den på garage väggen i närheten av en möjlig elförsörjning. De stationära laddare vi säljer är av mycket hög kvalitet med endast väl beprövade komponenter.

Halo laddbox, Typ 2, 16A, 230V

Halo 3.7 kW - Typ 2 kontakt med möjlighet att ladda typ 1 fordon

11 490 kr
Halo generation 2 laddbox med medföljande Typ 1 kablage som kan bytas mot Typ 2 kablaget. Den svenska tillverkaren och marknadsledaren vad gäller innovativa laddningslösningar har lyckats skapa en laddbox
läs mer
Halo laddbox, Typ 2, 16A, 230V

Halo 11 kW, Typ 2 kontakt med möjlighet att ladda typ 1 fordon

13 490 kr
Charge Amps efterlängtade 3-fas laddbox - Halo 11 kW med medföljande Typ 1 kablage som kan bytas mot Typ 2 kablaget. Den svenska tillverkaren och marknadsledaren vad gäller innovativa laddningslösningar
läs mer
Laddbox EO mini - Typ 2 uttag, 3.7 kW, 16A, 1-fas

EO mini - Typ 2 uttag, 3.7 kW, 16A, 1-fas

5 490 kr
Prisvärd, snygg och enkel laddbox för privatbruk. Liten i formatet och lätt att hitta plats för att installera på lämpligt ställe. Ökar säkerheten och användarvänligheten då fordonet laddas hemma eller på arbetsplatsen. Stationär laddare (EVSE) för elbilar
läs mer
Installation av laddbox

Vi kan hjälpa till med rådgivning om hur man på bästa sätt placerar sin laddbox utifrån de förutsättningar man har hemma. Våra behöriga elektriker kan hjälpa till med installation våra laddboxar. Vi ser till att placeringen av laddaren blir optimal för en bekymmersfri användning. Allt sker givetvis i dialog med dig.

Installation laddbox av behörig elektriker

Installation laddbox

5 000 kr
OBS! Laddbox ingår inte. Du köper till en laddbox från vår shop. Grundförutsättningar: Du äger bostaden/byggnaden där laddboxen kommer att installeras. Alternativt har du ett godkännande från fastighetsägaren. Fastigheten där laddboxen ska installeras är korrekt ansluten till elnätet med tre faser och minst 20 A i huvudsäkring. I standardinstallationen ingår upp till 10 meters kabeldragning mellan elcentralen och laddboxens placering. Standardinstallationen inkluderar och förutsätter: Köparens el-central har plats och kapacitet för en personskyddsbrytare. Installatörens körsträcka inte överstiger 50 km.
läs mer