Ladda din Mitsubishi Outlander PHEV rätt
Här specificeras vilken typ av anslutning bilen har samt vad som är maximal kapacitet för laddning vid normalladdning (ej mode 4). Även batteriets storlek och teoretisk ladd tid vid maximal effekt, från tomt till fullt batteri anges.
This is product title
This is product title
This is product title
Typ 1, enfas, 230 V, 6-16A
En fast installerad laddare är det optimala valet för hemmaladdning. En sådan enhet (även kallad laddbox, wallbox m.fl.) gör det möjligt att i alla lägen ladda på ett säkert sätt. I många fall kan man även ladda snabbare än vad som är möjligt med en portabel laddare (Mode 2). Det absolut starkaste argumentet för en fast laddare är dock användarvänligheten. Man vill undvika att momentet med att koppla in och ur laddaren känns som en belastning varje dag. Det skall vara enkelt att köra elbil. En laddbox med fast kabel, placerad på korrekt sätt gör att laddningen underlättas avsevärt. För att uppnå högsta möjliga användarvänlighet är det viktigt att man tänker igenom laddarens konfigurering och placeringen noga och inte bara sätter upp den på garage väggen i närheten av en möjlig elförsörjning. De stationära laddare vi säljer är av mycket hög kvalitet med endast väl beprövade komponenter.
This is product title
This is product title
This is product title
Vi kan hjälpa till med rådgivning om hur man på bästa sätt placerar sin laddbox utifrån de förutsättningar man har hemma. Våra behöriga elektriker kan hjälpa till med installation våra laddboxar. Vi ser till att placeringen av laddaren blir optimal för en bekymmersfri användning. Allt sker givetvis i dialog med dig.
Under 2017 kom en facelift, men all grundteknik är i stort sett oförändrad. Det mindre väl fungerande användargränssnittet via displayen har i version 2 förbättrats. Det som märkligt nog marknadsförts som viktigaste förbättringen är att man nu kan köra med prioriterad eldrift. Fortfarande piper det ofta från en massa olika varningssignaler och den tekniska lösningen för att kunna interagera med bilen via mobilen och PHEV-appen är fortfarande WIFI med usel räckvidd. Det senare gör att man sällan eller i stort sett aldrig kan bevaka och styra laddning samt värmaren på distans.
Bilen laddas primärt via en typ1 kontakt som sitter under en laddlucka på höger bak. Placeringen är som för ett standard tanklock vilket gör användandet smidigt. Tyvärr skyddas anslutningarna dåligt för regn och snö när luckan är öppen. Bilens storlek samt placeringen av anslutningen medför också att man behöver en lite längre kabel för att alltid nå fram till sin laddpunkt. Under ladd luckan sitter även ett Chademo uttag för snabbladdning. De flesta Outlander ägare får dock aldrig användning för detta. Snabbladdning är i allmänhet inte något attraktivt alternativ för PHEV ägare.