Handbok EVC-PCH009


Skriv ut manual och teknisk specifikation

EVC-PCH009 är designade för att passa bilar med ladd uttag typ 1 (J1772 Yazaki). Detta gäller för de flesta amerikanska och japanska/koreanska bilmodellerna. På strömförsörjningssidan passar EVC-PCH009 i ett vanligt hushålls uttag (schuko) med säkringsstyrka 16A. Elektronik boxen, tillhörande laddaren innehåller all nödvändig elektronik (EVSE) för att kommunicera med bilen och reglera strömmen. Det är även möjligt att manuellt ställa in strömmen i två olika nivåer 10 resp. 16A. Detta gör laddning möjlig även i uttag där 16A kontinuerlig ström inte kan garanteras.

Hur man använder EVC-PCH009

Kabeln bör först anslutas med sin schuko plug till elnätet (AC 230V). Power LED lampan lyser och Fault och Charge 10/16A LED lamporna lyser kort i 0.5s varpå de slocknar. Därefter ansluts kontakten till fordonet. Någon av de gröna Charge 10/16A LED lamporna börjar först lysa fast varpå den börjar blinka. Detta indikerar att laddningen har startat. När bilen är fulladdad slocknar Charge 10/16A lamporna och endast Power LED lampan lyser.

Inställning av ladd ström

Laddkabeln möjliggör inställning av ladd ström i två steg – 10 och 16A. När laddaren pluggas in i vägguttaget och i bilen kommer Charge 10/16A LED lampan indikera vilken ladd ström som är inställd. Du ändrar enkelt genom att trycka på knappen (press). Det är viktigt att laddaren inte ställs in på ett högre strömvärde än vad ditt uttag klarar av. Normala hushållsuttag klarar vanligtvis maximalt av 10A kontinuerlig ström. Offentliga uttag avsedda för elbilsladdning är dock för det mesta godkända och säkrade för 16A.

Funktioner

  • Automatisk återupptagande av laddningsprocessen – Om spänningen bryts och sedan återkommer hanterar laddaren detta utan att helt avbryta laddningen. Genom att kontinuerligt känna av om nätet har ström ser laddaren till att bilen alltid blir säkert laddad.
  • Omfattande skyddssystem – Överspänningsskydd, överströmsskydd, skydd mot blixtnedlag, kortslutningsskydd, elektriskt läckage skydd, samt skydd mot felaktig inkoppling på nätsidan är några av de funktioner som finns inbyggda i laddaren för att skydda bilen.
  • Användarvänlig och robust – Designen av laddaren gör den både lätt att använda och förvara. Kontakter och elektronik box är så pass robusta att de skall klara att köras över av personbil (500 kg).
  • Hantering av laddning om elektrisk värmare används – Om den elektriska kupe värmaren i fordonet används och därmed konsumerar en del av det fulla batteriets lagrade effektkommer laddaren inte automatiskt och med säkerhet ladda upp batteriet igen. För att detta skall ske måste fordonet signalera till laddaren att laddningen måste återstarta. Alla fordon gör inte detta och som förare kommer man uppleva att batteriet inte är helt fullt när man sätter sig i sin uppvärmda bil på morgonen. Om laddaren kopplas från strömkällan och sedan åter till fordonet kommer laddningen att återstarta och fylla upp batteriet till full nivå igen.

Var uppmärksam på

  • Doppa inte elektronikboxen eller dess anslutningar i vatten.
  • Trampa inte på, vik eller gör knut på kabeln
  • Undvik att placera laddaren allt för nära stark värme.
  • Använd inte laddaren utanför det temperaturintervall som den är godkänd för (-25°-55°).
  • Kabeldragning till uttaget bör vara minst 3 * 2.5mm2, med en standard 16A socket. Det föreslås vidare att en elektriker kontaktas om det råder någon osäkerhet om standarden på det uttag man vill använda.
  • Stoppa inte fingrar i laddningskontakten när strömkontakten fortfarande är ansluten.
  • Använd inte laddaren om kabeln är skadad.
  • Använd inte enheten med en förlängningssladd eller adapter.

Teknisk data

Standard: IEC 62196-2 (Använd i Europa och USA)

Ström: 10A/16A

Spänning: 220V ± 10%

Max effekt: 2.2kW / 4kW

Kabel: 3G2.5 + 2 x 0.75mm

Skyddsklass: IP66

Temperturintervall: -25° till +55°

Kabel längd: 5-7 m

Garanti: 1 år