En lastbalansering, eller effektvakt, mäter kontinuerligt belastningen på huvudsäkringarna. Den rapporterar hur mycket tillgänglig ström i ampere det finns kvar för att ladda bilen. Laddhybrider och elbilar kräver i de flesta fall (modellberoende) att minst 6A finns tillgängligt för att ladda. Om det finns mindre än så, på någon av faserna, kommer bilen ej släppa på strömmen.
Balanseringen av laddning är inte helt momentan och det kan ta upp till 20 sekunder innan laddningen justeras. Denna fördröjning är en naturlig del av kommunikationskedjan. Lastbalanseraren rapporterar till molntjänsten > molntjänsten rapporterar till laddboxen > laddboxen rapporterar till bilens inbyggda laddare som justerar laddström. Fastighetens elsystem klarar av kortare perioder av överlast då säkringarna är s.k. tröga och fördröjningen i balansering skall inte orsaka problem.
I ett hushåll finns det många förbrukare som regelbundet skapar höga effekttoppar. Vattenkokare, hårtorkar, microugnar m.m. skulle inte gå att använda om inte säkringarna var tröga. Huvudsäkringarna klarar överlast under kortare tid men om de överbelastas under en längre tid kommer de lösa ut.
Det är inte kul att komma ut till bilen på morgonen för att upptäcka att den laddat mindre än förväntat eller inte alls. Dock beror det på att lastbalanseraren bara gjort sitt jobb för att skydda huvudsäkringarna från att lösa ut.
Sänk din förbrukning. Se över din belastning. Öppna din app för lastbalanseraren och kolla belastningen på dina faser (L1, L2 och L3). Stäng av kontinuerligt belastande förbrukare i hemmet en efter en och se hur de påverkar belastningen per fas. Nu kan du identifiera effekttjuvar och vilken fas de belastar. Vanligt förekommande effekttjuvar är, direktverkande elelement, äldre vitvaror, eluppvärmda golv och avfuktare.
Åtgärda snedbelastning. Snedbelastning är en ojämn belastning på faserna. Kraftiga förbrukare som t. ex. spis och laddbox kopplas till alla tre faserna för att undvika att belastningen blir för stor på en fas. Men om du har många andra förbrukar på en av faserna kan en elektriker hjälpa dig att mäta upp belastningarna och koppla om så att det blir en jämnare belastning per fas. De flesta laddhybrider har enfas ombordladdare och belastar endast fas L1 medans de flesta elbilar har trefas ombordladdare och belastar alla faser. För att säkra redundant laddning av en laddhybrid kan man därmed försöka avlasta L1 från andra förbrukare i fastigheten.
Sänk laddeffekten. De flesta elbilar, som ansluts till en laddbox utan lastbalansering kommer vilja ladda med 3 x 16A (11kW) och laddhybrider med 1 x 16A (3.6kW). Om bilen är inkopplad från kväll till morgon kanske du klarar att ladda med lägre effekt. Att ställa ner ampere-styrkan kan göras via laddboxens app eller direkt i bilen. I denna situation agerar du som användare likt en lastbalanserare - fast utan automatik.
Säkra upp. Om du bara har 16A huvudsäkringar finns det lite utrymme att ladda med full effekt då övrig förbrukning hindrar det. Även om du har 20A huvudsäkringar är givetvis marginalen liten och det kan vara nödvändigt att säkra upp till 25A för att få utrymme att ladda bilen i alla situationer.
Du bör givetvis kontrollera lastbalanserarens inställningar och status. Att den är uppkopplad med god signalstyrka samt att den är kopplad mot ett 2.4GHz nätverk. Tappar lastbalanseraren kontakten med nätverk och/eller laddbox kommer laddningen falla tillbaka till ett förinställt läge med låg laddeffekt för att skydda huvudsäkringarna.
Storlek på huvudsäkringar.
Om du inte vet vilken storlek du har på dina huvudsäkringar (porslinsproppar som sitter i anslutning till din elmätare) kan du logga in på din nätägares hemsida, kolla på din senaste elfaktura eller kolla på den färgkodade signalpärlan på huvudsäkringarna.
Storlek | Färg (signalpärla) | Förbrukning/år | Max effektuttag |
16A | Grå | 0 till 20 000 kWh | 11 040 W |
20A | Blå | 20 000 till 25 000 kWh | 13 800 W |
25A | Gul | 25 000 till 30 000 kWh | 17 250 W |
35A | Svart | 30 000 till 40 000 kWh | 24 150 W |
50A | Vit | 40 000 till 55 000 kWh | 34 500 W |
63A | Koppar | 55 000 till kWh | 43 470 W |
Länkar:
]]>Funktionsbeskrivning logistikansvarig
Orderhanterande av ordrar enligt befintlig process
Finnas tillgänglig i lokalen och på telefon under arbetstid för att administrera ev. upphämtningar och inkommande leveranser.
Uppackning av inkommande gods – märkning och inleverans i order/lagersystem
Ansvar för reklamationsärenden
Hålla ordning på lager – se till att det är ordning och reda
Delta i gemensamma Evconnect möten, både veckovis och vid några tillfällen per år ev. utanför normal arbetstid (mässa, konferens, event).
Arbetstid bedöms (2023-01) vara deltid – 50-75% eller 20-30 timmar i veckan vardagar. Kan i perioder vara mer eller mindre.
Information och kommunikationsplikt om situationer uppstår. Verksamhetsförbättringar när möjligheter noteras.
Kort om EVconnect
Evconnect är den entreprenören i branschen som startade sin verksamhet först på den Svenska marknaden. Vi har ett tydligt fokus och det har alltid varit att främja och underlätta ägandet och nyttjandet av laddbara fordon.
Vi hjälper privatpersoner, företag och föreningar att hitta rätt produkter och lösningar utifrån förutsättningar och behov. Vi erbjuder installation, konfiguration, integrationer och support (CPO) av anläggningar.
Vi erbjuder även unika produkter anpassade för behov som uppstår på marknaden. Några exempel är vehicle to load, ansluta valfri strömförbrukare till laddpunkt, produkter med Tesla-funktioner, portabel laddbox, laddkablar i önskad längd och mycket mer.
]]>
Adaptern kan driva elektriska produkter med upp till 3.5kW med 230V uteffekt. Adaptern har en inbyggd temperatursensor som skydd mot överhettning för undermåliga eller skadade kontakter som kopplas till adaptern.
Tekniken fungerar med bilarna KIA EV6, Hyundai Ioniq 5, KIA e-Niro 2023. Det är inget som behöver låsas upp vilket man kan tro när bilåterförsäljarna säljer det som ett tillägg med deras dyra adapter. Har du någon av bilarna behöver du bara vår adapter.
]]>Endast grön el
Din bil laddas endast med hjälp av överskottsenergi som produceras av dina solpaneler. Minst 6A överskottsenergi per fas krävs.
Maximal laddning
Din bil laddas så snabbt som möjligt med hjälp av energi både från nätet och solpaneler.
OBS: För att aktivera Green Charging behöver vi konfigurera rättigheter åt dig.
]]>
En fix ska implementeras så snart den är verifierad i testmiljö. Detta beräknas vara klart på onsdag 5/1. Lastbalansering fungerar dock som förväntat.
]]>
Det gällande bidraget ersätter upp till 50% av kostnaden för material och arbete när du installerar laddpunkt till elfordon, upp till maximalt 50 000 kr. Bidraget för laddbox med installation gäller under förutsättning att samma företag som säljer laddboxen även sköter installationen.
Regeringen är de ytterst ansvariga för att ta eventuella beslut om ändringar kring bidraget, Skatteverkets roll är att exekvera på detta beslut.
]]>
Detta innebär att Mode3/Mode2 laddkablar byggda efter standard kan ha svårt att låsa i ladduttaget. Låsmekanismen i ladduttaget träffar inte låshålen i typ2 kontakten på laddkabeln.
Detta går att lösa genom att 'runda' av låshålet på typ2 kontakten. Då kommer låsmekanismen styras i rätt läge och låsas i låshålet på typ2 kontakten.
De Tesla Model 3 som har dessa problem har visat sig tillverkats med Kinesiska komponenter. Det är alltså inte alla Model 3 som har detta problem.
Våra Tesla-specifika produkter produktutvecklas nu för att klara av de felkonstruerade ladduttagen.
]]>
]]>
Nu börjar man köra rallycross med elbilar - kul utveckling!
]]>Nu börjar man köra rallycross med elbilar - kul utveckling!
]]>Nu börjar det komma utmanare till Tesla. Prestanda ser ut att vara i linje med Tesla men designen mer i ögonfallande. Både Model S och Model X är ju rätt anonyma, vilket man förstås tycker olika om.
]]>Nu börjar det komma utmanare till Tesla. Prestanda ser ut att vara i linje med Tesla men designen mer i ögonfallande. Både Model S och Model X är ju rätt anonyma, vilket man förstås tycker olika om.
]]>Årets intressantaste elbilsnyheter - allt från blixrande snabbt till exklusivt eller vardagligt.
]]>Årets intressantaste elbilsnyheter - allt från blixrande snabbt till exklusivt eller vardagligt.
]]>Hoppsan! - detta kommer snabba på utvecklingen av eldrivet och ställa stora krav på att laddinfrastruktur byggs upp.
]]>Hoppsan! - detta kommer snabba på utvecklingen av eldrivet och ställa stora krav på att laddinfrastruktur byggs upp.
]]>Snabb, dyr och elektrisk…
]]>Snabb, dyr och elektrisk…
]]>EV-bilismen är här för att stanna och infrastrukturen för laddning håller takten. Vi har en spännande framtid att se fram emot Stora teknikutvecklingssteg kommer göras och vi hittar nya sätt att nyttja våra fordon på.
]]>EV-bilismen är här för att stanna och infrastrukturen för laddning håller takten. Vi har en spännande framtid att se fram emot Stora teknikutvecklingssteg kommer göras och vi hittar nya sätt att nyttja våra fordon på.
]]>Titta förbi på Elmässan idag. Hittade lite laddprodukter och annat intressant. Garo var där givetvis. ABB visade upp en serie laddare för hemmabruk och publik laddning. Charge storm visade upp sin nya box för hemmaladdning. Charge Amps var förstås också där med sin snygga Halo. Sen hade ett företag i Norrtälje förverkligat min idé om att elektrifiera en fatbike - cool!
]]>Titta förbi på Elmässan idag. Hittade lite laddprodukter och annat intressant. Garo var där givetvis. ABB visade upp en serie laddare för hemmabruk och publik laddning. Charge storm visade upp sin nya box för hemmaladdning. Charge Amps var förstås också där med sin snygga Halo. Sen hade ett företag i Norrtälje förverkligat min idé om att elektrifiera en fatbike - cool!
]]>Spännande!
]]>Spännande!
]]>Efter skandalen med de miljövänliga diesel motorerna och deras bränsleförbrukning så är det kanske ett naturligt steg att satsa på något annat! Naturligt miljövänligt…
]]>Efter skandalen med de miljövänliga diesel motorerna och deras bränsleförbrukning så är det kanske ett naturligt steg att satsa på något annat! Naturligt miljövänligt…
]]>En ny EV på väg och till överkomliga priser…
]]>En ny EV på väg och till överkomliga priser…
]]>Blixtsnabbt med eldrift!
]]>Blixtsnabbt med eldrift!
]]>Intressant teknik som komplement till eldrift - för dom som har ångest för räckvidden…
]]>Intressant teknik som komplement till eldrift - för dom som har ångest för räckvidden…
]]>En utveckling i rätt riktning tycker vi…
]]>En utveckling i rätt riktning tycker vi…
]]>El som framdrivningsenergi för fordon gör succe även i bussar!
]]>El som framdrivningsenergi för fordon gör succe även i bussar!
]]>